Незабележимата Пеперуда и Mancala

Денят си беше някак нормален. Днес отново зората ме завари в леглото заради късното доработване на проекта ми…о, не се оправдавам даже никак(не ми е в стила).

                              Незабележима Пеперуда и Mancala.

Както си спях нещо ме върна  в един отрязък от време когато бях дете и баба ми показваше една игра на скалите пред къщата на балкана. Споменът нахлу просто така…наистина не знам какво целеше в началото но после разпознах. Отново открих Африканска жилка и тук…Само ми беше странно как аз съм играл тая игра с баба ми на балкана, а тя е африканска игра. Кой и как я е донесъл по тези земи… Те я казват по друг начин по турски - ….    Тя се играеше с бибенките от овцете. Нямаше как да се гнусиш от фекалките на овцете, защото като дете не те интересува това, а по-скоро да усвоиш играта. Играта с главна буква „Г“. Нямах обяснение сега по този въпрос, но най-вероятно понеже е имало много турци по онова време, които са я донесли от Анадола, където е имало кервани, които са обменяли стоки по различни земи, преминаващи през различни пустини. Това е игра, която носи името на Манкала(Mancala)думата идва от арабската дума nagala(която означава „движи се“. Самата игра е била забравена повече от 5000 години, но през 1893г. Уилям
Чемпиън - младши дал на играта наименованието Калаха(Kalaha) кръстена на едноименната пустиня Калахари в Южна Африка. Тази игра има много
разновидности из цяла Африка. Също така може да се каже,че това е игра по стара от шаха, защото е известна много преди него.


Играта има за цел да покаже физическия акт на сеитбата в Африка, което семейството прави(за това е и като семейна игра на сеитбата). За това играта се играе със семена, костилки и посеви. Обиколките в играта са иницииране на посева в земята. Окончателното  поставяне на семената  в дупката. Тази игра може спокойно да влезе в: Загадките на Небето и Земята. Има големи сходствата на някой аспекти на играта със селскостопанската дейност на населението и не претенциозното оборудване за забавление в играта подсказват, че тя може да датира от зараждането на света.

          
Докато пишех това отидох до външната ни wc и въпреки, че вчера бях я изчистил основно днес направо застинах. Няколко пъти се вглеждах в нещо, което много ми приличаше на пеперуда. Помолих сестра ми да ми донесе телефона за да го снимам това нещо. Приличаше ми на пеперуда, но беше с цвета на стената-хамелеон. Наистина странно и за първи път аз виждам такова нещо. Стоеше си и аз я снимах от всякъде – от различни ъгли. След като я снимах си свърших работата за която бях отишъл и я пипнах, за да видя дали все пак е пеперуда или някакъв блян. Е, литна. Оказа се истинска пеперуда. Сега се чудех наистина, какво става. Та това аз не го виждам всеки ден – признавам си. Няма как да не спомена думата странно тук отново. То както казах тази година няколко пъти: „Тази година нищо с нищо няма. Всичко е толкова различно и сякаш това е някаква подготовка „за онова“ което Иде.“ Обаче добре, че се сещам навреме, че да мога да документирам нещата и да могат и други да го видят това.


Вече тотално се чувствах като „разпънат“ от преживявания. Първо този сън със спомена за тази игра, която се оказа древна колкото Света тръгнала от Африка, а сега и тази пеперуда, която като, че ли искаш да ми покаже нещо стоейки си на стената въпреки, че може би усещаше, че ми беше приковала вниманието. На какво да го оприлича това, като в базата ми данни всичко е такова, какво то е и няма модел за прилика.


(е, какво ли ми увира главата от такива неща…)