анатомия на разходката |
Първо ще разкажа, какво видях и после
другото.
Разхождайки се в гората, там откъдето
черпя енергия и се разтоварвам, видях две добре направени пейки. Защото човека, който се беше погрижил за
направата на новия път, явно е поискал и
пейки да има. Така аз на няколко пъти
се заглеждах в тях и виждах само пейките, защото те, освен за красота, са
създадени и за отдих на всеки един турист или просто случайно преминаващ. Всеки ден минавам оттам, но те не ми правеха повече впечатление, че са там, след като ги видях веднъж. Мина
обаче известно време и първо изчезнаха дъските на едната пейка, после на другата. И така останаха само краката на пейките. Има си хора за всичко в
този живот. Едни създават, други
развалят… може би това е част от баланса в природата. Продължавайки да се
разхождам по един и същ маршрут от години наред виждах, кое е ново и кое не е, освен
сезоните, които предлагаха слънчеви
дни, дъждовни, сняг и мъгли. Това
красеше допълнително целия път.
Обаче един ден сякаш нещо ме накара да се приближа по-близко до този остатък от
пейки и да застана сякаш от друг ъгъл, и да погледна разположението на краката
на някогашните пейки. Оказа се, че това
ми показа 4P в
Природата върху което може да се сяда. Изненадах се от този нов поглед на нещата,
защото може би човек трябва често да сменя ъгъла на виждане и възприемане. Така се почувствах
щастлив, че го видях, защото явно маркетинга в природата е много подреден и
всичко си има естествен ход на нещата. Може би логистиката я изпълняваха
сезоните, защото те най-добре представят своя твърд подход и който не е
съгласен с тях, плаща своята „груба цена”. През зимата всеки трябва да е
облечен топло и да е със зимни гуми (разбира се). През пролетта човек се любува
на разцъфналите дървета и чистия и свеж въздух, през лятото сме все по-леко
облечени и мислим за безгрижно море и
отпуска, а през есента с носталгия си спомняме какво пропуснахме да сторим през
изминалото време. Даже не подозирах, че
творческото мислене в мен може да ми подскаже това, което видях с очите си. Но
с времето разбирам все повече неща, свързани с творчеството, чрез медитацията си. Вътрешното „водене”, което се осъществява ме радва
безкрайно, защото няма друг такъв „истински показател” на точност и изпълващо
те отвътре навън.
Аз не казвам, че много разбирам от маркетинг, но се докосвам до хора, който
разбират и ме учат на своите малки трикове.
4P е съкращение на:
Produkt – продукт;
Place –
пласмент;
Price – цена;
Promotion – промоция;
Това е маркетингов микс – комплекс от контролируеми променливи, които
фирмата съчетава, за да постигне
желаната реакция на целевия пазар. Това са
маркетингови елементи, които чрез тактика и стратегия съчетават 4P в живота на хората…
Но с времето от сбора на 4Р се е оформил и още един елемент: обслужването…което за мен
в този момент е едно от най-важните неща като човек, който е в сферата на
услугите.
По мои наблюдения фирмата, която ползва 4Р или 5Р е Природата;
„Пласмента” са сезоните, без които ние не знам как бихме се справили;
„Продукта” сме ние и би трябвало нашата цена да е по-висока и да не се
обезценяваме като хора, да не даваме такава стойност на „залъгалките”.
„Цената” е такава, каквато ние искаме да
получим от другите, която би трябвало да е гъвкава и според ситуацията.
„Промоцията” е това, което ние сами прокарваме като идеи и мисли в бита ни.
Зарадвах се, колко далеч човек може да стигне в разсъжденията си, защото аз
медитирам и се разхождам сред природата, но не знаех за маркетинга. И сега не
знам много, но ми допада и мисля да се потопя в неговото необятно и широко
приложение. Както потапянето в медитация и разходка, така и маркетинга явно
играе една голяма роля в живота ми, защото разбирането му може да ме улесни
в доброто ми представянето на пазара. Обичам се!
Четирите
П
Елементите на
Маркетинговия Микс са често представяни като "Четири П":
*
Продукт - представлява предмет или
нематериална услуга, която е масово производство или произведени в голям мащаб
с определен обем единици. Нематериалните продукти са услугите - като туризма или хотелиерството или
кодово-базирани продукти, като мобилни телефони натоварването и кредитите.
Типични примери за масово производство на материални обект са автомобила и
самобръсначката за еднократна употреба. По-малко очевидно, но навсякъде масово
производство услуга е компютърна операционна система. Опаковката трябва също да
бъдат взета под внимание. Всеки Продукт има - жизнен цикъл, включително фаза на
растеж, следван от евентуално период на упадък на продукта, при насищането на
пазара. За да запазят конкурентоспособността си на пазара, се изисква диференциация
на продукти което е една от стратегиите за разграничаване на продукта от неговите
конкуренти.
*
Цена - Цената е сума, която клиентът
плаща за продукта. Бизнесът може да увеличи или намали цената на продукта, ако
има други магазини предлагащи един и същ продукт.
*
Място - представлява местоположението,
където даден продукт може да бъде закупен. То често се определя като канал за
разпространение. То може да включва физически магазин, както и виртуални
магазини в интернет.
*
Промоцията представлява съвкупност
от всички комуникации, които един маркетолог може да използва на пазара.
Промоцията има четири отделни елемента: реклама, връзки с обществеността, лични
продажби и насърчаване на продажбите. Известна степен на припокриване се
случва, когато промоцията използва четирите основни елемента заедно, което е
често срещана във филмовата промоция. Рекламата обхваща всяка комуникация,
която се заплаща от кино реклами, радио и интернет обяви чрез печатни медии и
билбордове. Връзки с обществеността са там, където комуникацията не е пряко
платена и включва съобщения за пресата, сделки за спонсорство, изложби,
конференции, семинари или панаири и мероприятия. От уста на уста е всяко очевидно неформално общуване за продукта между
обикновените хора, доволни клиенти или хора, ангажирани специално за това. Персонала
от „Продажби” често играе важна роля в „От уста на уста” и „Връзки с
обществеността”.
Всяка
организация, преди въвеждането на своите продукти и услуги на пазара, провежда
проучване на пазара. Последователността на всички "P”, е много важна на
всеки етап от жизнения цикъл на продуктите Въведение, Растеж, Зрелост и Упадък.